تبلیغات
فعالیتهای آموزشی آموزگاران دبستان غیردولتی پسرانه ماه بنی هاشم - مطالبی در خصوص کتاب بنویسیم پایه دوم
فعالیتهای آموزشی آموزگاران دبستان غیردولتی پسرانه ماه بنی هاشم
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 24 آبان 1391 توسط سید مجید مدنیان
دومین جلسه آموزگاران پایه دوم دبستان ماه بنی هاشم با حضور آموزگاران بتول طباطبایی و مهوش ابراهیم نژاد در تاریخ 91/8/22 تشکیل گردید. موضوع جلسه کتاب بنویسیم و موضوعات وابسته به آن نخست مشکلات نوشتاری، گفتاری و درک مفاهیم دانش آموزان مطرح گردید و سپس برای بهبود هر چه بیشتر این مشکلات موارد زیر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
  • مشکل املا با تمرین و تکرار حل شود و البته از انواع روشها برای رسیدن به این هدف استفاده گردد از جمله املاهای آموزشی، گروهی که هر گروه متنی آماده می کند و سپس آموزگار از آنها یک متن پیوسته تدوین کند و گفته می شود.
  • معلم با بررسی املا نوشته شده و با درک روش از اشکال دانش آموز به او بازخورد توصیفی مناسب بدهد زودتر به هدف خواهیم رسید. مثلا اگر دانش آموز نقطه و دندانه را کم یا زیاد بنویسد بعد از تحسین برای نقاط قوت دانش آموز دست روی اشکال می گذاریم و می نویسیم در گذاشتن دندانه دقت کن اگر به تعداد نقطه و دندانه حرف اشاره شود بهتر است.

بیشتر نارسایی های نوشتن صحیح کلمات ناشی از اشکالات زیر است.

  • مشکل در حافظه شنیداری اگر مثلاً مسواک را مسیاک می نوسد یا برخی کلمات را جا می اندازد و یا آخر کلمه را درست نمی نویسد به جای گفتند می نویسد گفتن ابتدا میزان شنوایی بررسی می شود و در صورت سالم بودن گوش در نحوه گفتن تجدید نظر می کنیم و یا پس از بازخورد تشویق کننده می نویسیم کلماتی که غلط نوشته ای در خانه با بزرگترهای خود تلفظ کن و بنویس.
  • حافظه توالی اشکال دارد مثلاً کلمه برادر را برادر می نویسد در این مورد هم پس از بازخورد تشویق به دلیل کلمات صحیحی که نوشته می نویسیم موقع نوشتن ابتدا به دقت بخش کن و پس از صدا کشی بنویس با این کار هم درد را شناخته ایم و هم درمان ارائه داده ایم. دانش آموزانی که کلمه شد را شود و گفت را گوفت می نویسد مشکل آموزشی از کلاس اول دارند بعضی تفاوت او را با اُ نمی دانند در این مورد معلم باید آموزش دهد نه اینکه بگوید کلمه را چند بار بنویس اگر بجای چند دیکته بدون بازخورد مناسب هر هفته یک دیکته با آموزش و بازخورد مناسب بدهیم بهتر است. در مورد انشا در کلاس دوم روش های داستان نیمه تمام که ادامه را دانش آموز می نویسد و داستان تصویری که دانش آموز بر تصویری که می بیند شرحی بنویسد و در مورد آن چند جمله بنویسد راه دیگر آن است که مثلاً کلماتی درباره موضوعات درسی در نظر گرفته شود و دانش آموز با آن کلمات جملاتی مرتبط با موضوع بنویسد. برای زیبا نوشتن دانش آموزان باید خط تحریری کتاب را تمرین کنند. برای روان خوانی از خواندن داستانها ، اشعار، حکایات استفاده شود و در این فرآیند ارزشیابی صورت گیرد در کتاب بخوانیم چیزی نوشته نشود و بیشتر از طریق گفت و گو یادگیری انجام گیرد. امید است با یاری خداوند به اهداف مورد نظر برسیم



طبقه بندی: کلاس دوم، 
درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ