تبلیغات
فعالیتهای آموزشی آموزگاران دبستان غیردولتی پسرانه ماه بنی هاشم - تعیین قابلیت دانش آموزان در خواندن
فعالیتهای آموزشی آموزگاران دبستان غیردولتی پسرانه ماه بنی هاشم
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 1 آذر 1391 توسط سید مجید مدنیان
تعیین قابلیت دانش آموزان در خواندن

یکی از مهم ترین معیارهای تشخیص ناتوانی کودک در خواندن فاصله ای است بین توانمندی بالقوه کودک در خواندن و توان فعلی او مشاهده می شود. حال چگونه می توانیم توانایی و قابلیت کودک را در خواندن مشخص نماییم به یکی از روش های متداول تعیین میزان هوش بهر او می باشد. با آزمون های مختلف به طور انفرادی هوش عمومی دانش آموز را مورد ارزیابی قرار می دهیم بدون اینکه از آنان بخواهیم چیزی بخوانند. میزان توانایی کودک در گوش دادن و فهم مطالب رابطه ی مستقیمی با توان او در خواندن می تواند شاخص خوبی برای تعیین عملکرد مطلوب یا نا مطلوب وی در خواندن باشد.
اشکالات خواندن

  1. نشناختن حروف و نشانه ها
  2. ضعف در قرائت
  3. عدم علاقه به خواندن
  4. خواندن بدون درک معنی

نشناختن حروف و نشانه ها

شاید بعضی از دانش آموزان تا کلاسهای میانه ی دبستان رسیده باشند و هنوز بعضی از نشانه های حروف الفبای فارسی را در کلمات جدید نشناختند این گونه دانش آموزان باید کلمات جدید را بخش کنند، کشیده بگویند. نشانه ها و نماینده ی هر صدا را در کلمه پیدا کنند و همچنین از متن های ساده با در نظر گرفتن تفاوتهای فردی و توان استعداد فردی، استفاده کنند.


خواندن بدون درک معنی
ممکن است بعضی از دانش آموزان در دوره ی ابتدایی بتوانند بخوانند ولی مفهوم متن را درک نکنند. در واقع فقط شناختن نشانه ها را بلد هستند و کاربردی یاد نگرفته اند. برای رفع این اشکال باید با قطعات کوتان نیز کار کنند شمرده بخوانند و درباره ی هر قطعه به سوالات مربوط به آن پاسخ دهند.

اختلال در خواندن
در میان مهارتها اکتساب های آموزشگاهی فرایند « خواندن» به وِیژه در سال های آغازین و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اغلب کودکان قبل از ورود به مدرسه با نقاشی، نوشتن و مفاهیم آشنا هستند. اما بهره ای از مهارتهای خواندن ندارند. فرایند خواندن مستلزم به کارگیری همزمان چندین مهارت حسی و ذهنی است. از همین رو در سال اول نیاز دارند با صبوری و دقت و اکتساب مهارتهای پیش نیاز و تمرین مستمر قابلیت خواندن را بیابند. امروزه برخی از محققان آثار بارز خواندن را در دوره های مختلف رشد به ویژه در دوره جنینی در زمانی که مادر برای جنین کتاب می خواند مورد بررسی قرار داده و با دستیابی به نتایج بسیار چشمگیر بر نقش «خواندن» در توسعه کنش های ذهنی ، تقویت حافظه و آرامش روان کودکان، نوجوانان و بزرگسالان و نیز اثر درمانی خواندن در اصطلاح برخی از اختلالات رفتاری نظیر اضطراب، افسردگی، کمرویی تاکید فراوان دارند. آنچه مورد توجه است کم توانی و ضعف دانش آموزان در خواندن است.

شناسایی دانش آموزانی که در خواندن مشکل دارند

معلمان با صبوری و دقت ، مشکلات احتمالی دانش آموزان را در چهار سطح مورد ارزیابی قرار می دهند.

  • شناسایی دانش آموز یا دانش آموزانی که قادر نیستند در سطح مورد انتظار متون درسی را بخوانند در این مرحله معلم تصویر چندان روشنی از مشکل کودک ندارد.
  • در این مرحله مشکل دانش آموز بطور نسبتاً دقیق تشریح شده و با استفاده از بعضی از مقیاس های سنجش و ازرشیابی ( روان خوانی، تلفظ، فهم واژگان و ...) مشخص می شود.
  • تشخیص پیش نیازهای دانش آموز در خواندن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، دانش آموز نیاز دارد که در زمینه تشخیص و درک لغات تمرین بیشتری نماید و مفاهیم را در متن کتاب درک کند.
  • مربی با کمک کارشناسان متخصص علت و یا علل ضعف بینایی، قدرت شنوایی و یا رشد عاطفی را تشخیص می دهد.






طبقه بندی: کلاس اول، 
درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ