تبلیغات
فعالیتهای آموزشی آموزگاران دبستان غیردولتی پسرانه ماه بنی هاشم - راه های پیشرفت در درس ریاضی
فعالیتهای آموزشی آموزگاران دبستان غیردولتی پسرانه ماه بنی هاشم
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 27 آذر 1391 توسط سید مجید مدنیان
ریاضیات بزرگترین میراث بشریت می باشند و ایجاد و ابداع آن صرف نظر از قواعد علمی و موارد استعمار از نظر فکری همانند ادبیات و موسیقی که از مهمترین افتخارات آدمی است.در جامعه امروزی به هر شاخه ای از علوم که بنگریم به طور مستقیم یا غیر مستقیم تأثیر و دخالت ریاضی را می بینیم و کمترین تأثیری که می توان داشته باشد ایجاد نظم افراد است. امروزه این علم چه از لحاظ اقتصادی و اخلاقی حق علوم فراگیران می باشد پس به نظر می رسد با بهره مندی از امکانات و به کار بستن شیوه های مناسب آموزش توسط آموزگاران و با روشهای متنوع و جذاب کودکان را به ارزش و اهمیت این درس علاقه مند نمود.
بیان مشکل و مسئله
از زمانی که دانش آموز بوده ایم و معنی کتابهای درسی و در خواندن را فهمیده ایم در اکثر پایه ها وقتی در دوره راهنمایی و ... می دیدیم که کسی به بازدید کلاس هایمان می آمد بیشتر و یا به راحتی می توانیم بگوییم حتماً از درس ریاضی ارزشیابی می کرد و معلم ها نیز وقتی پیشرفت تحصیلی را اندازه گیری می کردند بیشتر روی درس ریاضی تاکید می کردند و خیلی ها با وجود اینکه در دوران تحصیلی خیلی به این درس علاقه داشتند ولی همیشه در انجام تکالیف این درس و در موقع امتحان دادن اشتباهات جزئی داشتند و باعث می شد که نمره ها پایین بیاید این را نتیجه اهمیتی می دیدیم که به این درس می دادند و باعث بوجود آمدن اضطراب در وجودمان می شد. ولی حالا در طی چندین سال، این مشکل در دروس اجتماعی، علوم ... پیش نمی آید یا خیلی کمتر است و دانش آموزان بدون دلهره و اضطراب و با اعتماد به نفس کامل سعی در جواب دادن و یا حل آنها دارند. اما درس ریاضی درسی دلهره آور و اضطرابی بوده و در همین راستا چند سوال پیش می آورد.
الف:چرا بعضی از دانش آموزان در مورد حل مسأله ریاضی اعتماد به نفس ندارند و اضطراب دارند؟
ب: چرا بیشتر دانش آموزان درس ریاضی را نمی توانند به راحتی در موقعیتهای مشابه زندگی به کار ببرند؟
ج: چرا بیشتر دانش آموزان به انجام تکالیف ریاضی علاقه ای نداردند و انجام این تکالیف حالت اجبار را به خود گرفته است؟
د: چگونه اعتماد به نفس دانش آموزان را تقویت کنیم؟

کارهایی را که معلم باید در این راستا انجام دهد:

تشویق دانش آموزان به کار کردن و فکر کردن و به طور مستقل راهی برای پیشرفت و رشد مهارتهای حل مسئله و موفقیت در انجام تمرینات و امتحانات است.
تقریباً تمام معلم ها دانش آموزانی دارند که می توانند مسائل ریاضی را به خوبی در کلاس حل کنند اما در ارزشیابی های رسمی نمی توانند همه فهم و درک خود را نشان بدهند. بعضی ها در امتحان مشکلشان مشخص می شودبعضی ها تا سوال را می بینند دستشان را بالا می گیرند تا سوال کنند و کسی کمکشان کند و بعضی ها توضیحات نامفهومی می نویسند که کوچکترین نشانی از معلوماتشان ندارد.
با چند تکنیک ساده می توانیم سطح اعتماد به نفس دانش آموزها را بالا ببریم ، عادت به انجام دادن کارهای مستقل آنها را افزایش بدهیم و به دانش آموزان مان کمک کنیم مهارتهای ارتباطی شان را برای روز امتحان و زندگی آینده شان بهتر کنند.

در کلاس محیطی حمایت کننده بوجود بیاوریم
برای ایجاد اعتماد به نفس ریاضی در بچه ها سعی کنیم جو کلاس به جای رقابتی ، حمایتی باشد. که بهترین راهش این است از بچه ها بخواهیم در گروه های کوچک و با هم کار کنند ولی با استراتژی های متفاوت. مثلاً در هر گروه یک دانش آموز می تواند از مکعب های بازی استفاده کند، یکی دیگر نمودار بکشد. دیگری از محاسبات استفاده کند و نفر دیگر تمام مراحل را بنویسد اینکه در عین حال بچه ها را تشویق کنیم به طور منظم از همدیگر راهنمایی و کمک بگیرند و مادام منتظر ما نباشند تا کمکشان کنیم این جمله را در کلاس مد کنیم که قبل از اینکه از معلم بپرسند از سه نفر دیگر بپرس! این جمله ساده را به دانش آموزان یاد آوری کنیم که آنها دانش لازم برای کمک کردن به هم را دارند و به آنها می گوید بچه و نه فقط معلم ها می توانند درست جواب بدهند و بالاتر از این در کلاس ( جو اعتماد - همکاری - مشارکت) بوجود می آید و استقلال دانش آموزان را تشویق می کند.
بیشتر کردن آگاهی دانش آموزان از خودشان به عنوان یادگیرنده ها توانایی در جهت موفقیت در امتحان است. این کار را با در دسترس قرار دادن تمام منابع درسی شروع کنیم. به بچه ها یاد بدهیم که ابزارها (لغت نامه ها ماشین حساب، وسایل کمک درسی و ...) به همه تعلق دارد و باید در زمان لازم مصرف شوند. به این ترتیب به بچه ها اجازه می دهیم بفهمند که ما مطمئنیم آنها می توانند مسائل را حل کنند و منابع مورد نیازشان را فراهم بیاورند. به بچه ها یاد بدهیم دوری کردن از آنچه قبلاً می دانسته اند مثلاً به آنها نشان بدهیم چطور با استفاده از کتاب درسی به دالان حافظه شان سفر کنند این کار به خصوص وقتی با موضوع درسی جدیدی دست به گریبانند مفید واقع می شود، فعلاً اگر تفریق اعداد بزرگ ایجاد مشکل کرده است از بچه ها بخواهیم صفحاتی را پیدا کنند که برای اولین بار تفریق دورقمی در آنجا تدریس شده است.
ما می خواهیم بچه ها را تشویق کنیم که به تدریج به عقب برگشتن را خودشان انجام دهند این عمل بچه ها را به موفقیت های گذشته در یاد گرفتن می اندازد و معلومات گذشته و جدید را به نحوی به هم وصل می کند ، تفکر روشن و واضح را به بعد کتبی بیان کنند. این فعالیت مهمی است و کمک می کند مهارتهای تفکر بحرانی دانش آموزان گسترش پیدا کند. علاوه بر این آنها کم کم زبان و ساختار سوالات را تشخیص می دهند و با آنچه موفقیت آنها را می رساند آشنا می شوند این رویه را قدم به قدم باید امتحان کنیم.
قدم اول:فکر کنند.
از بچه ها بخواهیم در سکوت به راهی که برای مسائل دارند فکر کنند بعد استراتژی هایشان را برای پیدا کردن راه حل در گروه به بحث بگذارند. از آنها بخواهیم از اعداد در استراتژی هایشان استفاده نکنند این کار باعث می شود به جای حل یک مسئله ریاضی روی فرایند حل مسئله تمرکز کنند.
قدم دوم: بنویسند.
بعد از انجام قدم اول از بچه ها بخواهیم به طور انفرادی با توضیح دادن مراحل کارشان شرحی درباره درستی جوابشان بنویسند. مطمئن شویم که بچه ها می فهمند. از آنها بخواهیم که به محاسباتی که انجام داده اند رجوع کنند.





طبقه بندی: کلاس اول، 
درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ