تبلیغات
فعالیتهای آموزشی آموزگاران دبستان غیردولتی پسرانه ماه بنی هاشم - خلاقیت و بررسی آزمایش های علوم
فعالیتهای آموزشی آموزگاران دبستان غیردولتی پسرانه ماه بنی هاشم
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 4 بهمن 1391 توسط سید مجید مدنیان
برای ایجاد خلاقیت در كودكان باید این سوال را از خود پرسید كه آیا می توان خلاقیت را در كودكان پرورش داد؟
    خلاقیت یكی از شگفت انگیزترین ویژگی هایی است كه ما به عنوان یك شخصیت انسانی آن را تعریف می كنیم. این ویژگی، نه تنها برای افراد بااستعداد قابل دسترس است، بلكه برای همه افراد می تواند مورد استفاده قرار گیرد. یك عمل خلاق، اگر چه ممكن است منحصر به فرد نباشد، ولی برای شخصی كه می خواهد انجام دهد، تازه و نوست. در حقیقت ابتكار شخصی، شكلی از خلاقیت است كه باعث لذت بردن فرد از ارائه یك ایده نو و ساختن چیزهای جدید می شود. یافته های تحقیقی نشان داده است بچه هایی كه در كودكستان تجربه های علمی به دست آورده اند، در كلاس اول سریع تر از بچه هایی كه فاقد این فرصت های علمی بوده اند، در فراگیری خواندن پیشرفت می كنند. علوم به كودكان كمك می كند تا بتوانند بهتر درك كنند. علوم، قدرت تفكر انتقادی را در بچه ها بالامی برد. كودك با پرسیدن در مورد اشیا و توجه به دیدگاه های جدید، مانند یك دانشمند كوچك است كه می تواند مهارت های تفكری مستقل را به دست آورد و تبدیل به مصرف كننده ای دانا، عاقل و شهروندی كه می تواند تصمیم های آگاهانه بگیرد، كند.علوم مهارت های ارتباطی قوی را ترقی و در مورد همكاری ها و مدیریت های ناسازگار درس می دهد. این قابلیت های همكاری می تواند خلاقیت را پرورش دهد و بچه ها را با جزئیات نقطه نظرهای متضاد، كارهای مستقل و گروهی آشنا كند. در این خصوص پژوهشی در دوره كارشناسی ارشد آموزش شیمی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با عنوان بررسی تاثیر فعالیت های علوم بر پرورش خلاقیت كودكان پیش دبستانی انجام شد. برای این منظور برای گروه آزمودنی، تعداد 10 فعالیت ساده شیمی در مدت 5 هفته انجام شد. پس از طی این دوره آموزشی، گروه آزمودنی و كنترل مجدد با آزمون اندازه گیری خلاقیت تورنس ارزیابی شدند.آزمون تورنس، یكی از ابزارهای استاندارد برای سنجش خلاقیت است كه توسط محققان از دوره پیش دبستانی تا بزرگسالی مورد استفاده قرار می گیرد. تورنس اعتقاد دارد خلاقیت عبارت است از حساسیت به مسائل، كمبودها، مشكلات و خلاهای موجود در دانش، حدس زدن و تشكیل فرضیه هایی درباره این كمبودها، ارزشیابی و آزمایش این حدس ها و فرضیه ها و احتمالا اصلاح و آزمون مجدد آنها و در نهایت نتیجه گیری از آنهاست. در پژوهش انجام گرفته، خلاقیت از طریق تعداد و نوع پاسخ هایی كه كودك برای عناصر تشكیل دهنده آزمون تفكر خلاق تورنس ارائه می كند و شامل 4 عنصر است، حاصل می شود:
    الف) سیالی: تعداد ایده های مختلفی كه می تواند به وجود آید.
    ب) بدیع بودن: غیر معمول بودن ایده های ارائه شده است.
    ج) انعطاف پذیری: متنوع بودن ایده های بیان شده است.
    د) بسط: جزئیات ارائه شده در ایده های یك محصول است.
    برای انجام آزمایش های علوم توسط كودكان از شیوه بارش مغزی استفاده شد. بارش مغزی، یك تكنیك گروهی است كه فراگیران در آن می كوشند تمام ایده های ممكن را برای حل یك مساله خاص ارائه كنند. بارش مغزی یكی از راهبردهای مناسب برای به عینیت درآوردن استعدادهای بالقوه انسان است.
    نتایج مطالعات ما نشان داد ارائه فعالیت های علوم به كودكان به شیوه بارش مغزی سبب افزایش خلاقیت آنها در 4 زمینه اصلی خلاقیت یعنی سیالی، انعطافپذیری، ابتكار و بسط می شود.



طبقه بندی: کلاس پنجم، 
درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ