تبلیغات
فعالیتهای آموزشی آموزگاران دبستان غیردولتی پسرانه ماه بنی هاشم - آموزش در حیطه عملی
فعالیتهای آموزشی آموزگاران دبستان غیردولتی پسرانه ماه بنی هاشم
نوشته شده در تاریخ شنبه 7 بهمن 1391 توسط سید مجید مدنیان
در اغلب کشورهای دنیا، روش تدریس از دیرباز مورد توجه بوده است و تقریباً همه یک روش را سال ها در کلاس تجربه و آزمایش کرده اند و پس از ارزیابی این تجربیات را به عنوان یک روش مناسب برای ارائه یک مفهوم در دسترس دیگران قرار داده اند و همیشه بعضی از این روش ها برای تدریس برخی از مباحث مناسب تر و کار آمد ترند. باید توجه داشت که جدا کردن روش ها فقط برای مطالعه نظری آنهاستوگرنه معلم معمولا برای ایجاد علاقه و انگیزه لازم ناچار است که نه فقط در ارائه یک مفهوم، چند روش را در یک زمان و یک مفهوم به کار گیرد بلکه روش های تدریس را براساس شناخت دقیق دانش آموزان انتخاب و طراحی کند. برای رسیدن به این هدف باید عواملی مثل نیازهای اجتماعی و شخصی هردانش آموز را مد نظر قرار داده و از توانایی و نا توانایی های او آگاه باشد و سرانجام شرایطی که یادگیری را در او سرعت می بخشد را مشخص کند.
هدف های کلی آموزش ریاضی در دوره همگانی آماده ساختن کودک برای زندگی در تمام ابعاد است. لذا آموزش ریاضی در دوره ابتدایی باید برای رسیدن به موارد زیر باشد.
الف: پرورش نظم فکری و درست اندیشیدن از طریق آموزش به کار بردن آنچه می داند برای بدست آوردن نتیجه ای که لازم است به آن برسد با این روش دانش آموز با توجه به مراحل مختلف استدلال و نظم حاکم بر آن در بیان یک مطلب یا حل یک مسئله در می یابد که چگونه می تواند دانسته های خود را برای بدست آوردن نتایج جدید به کار گیرد.
ب: ایجاد توانایی برای انجام محاسبات عددی در زندگی روزمره به این طریق دانش آموز پس از یادگیری قادر به انجام محاسباتی خواهد بود که در زندگی عادی به آن نیاز دارد مثل جمع و تفریق، شمردن پول ، تفکر نظام دار در حل مسئله.
ج: ایجاد توانایی در انجام دادن محاسبات ذهنی و حدس و تخمین زدن کیمت ها در حدود نیازهای زندگی روزمره و در کلاس دوم ابتدایی و کتاب های جدید التالیف به این مقولهبخوبی پرداخته شده است. و دانش آموز در هر مرحله تدریجا انجام محاسبات ذهنی را در حد نیاز در جامعه به دست می آورد و عملاً می تواند از طول مساحت و زمان در محیط خود برآورد نسبتاً درستی داشته باشد.
د: آموزش ریاضیات مورد نیاز در رابطه با سایر دروس
هـ: ایجاد توانایی در برآورد راه حل مسئله ها و حدس جواب آنها به این صورت به تدریج در دانش آموز توانایی تصور راه حل مسئله قبل از این که دست به قلم و کاغذ ببرد ایجاد می شود و در نتیجه توانایی پیدا کردن خطوط کلی راه حل مسئله های زندگی در او تقویت می گردد.
در خاتمه یاد آوری می شود که مراحل تدریس درسی الف: مجسم     ب: شفاهی   ج: نیمه مجسم باید به شکل زیر اجرا شود.
مرحله مجسم: باید با بازی در کلاس سوال و جواب گروهی یا انفرادی مشاهده و استفاده از وسایل کمک آموزشی توسط شاگرد و معلم اجرا گردد مفهوم در ذهن دانش آموز نقش ببندد در این مرحله کتاب دانش آموز نقش عمده ندارد.
در مرحله شفاهی معلم با استفاده از یافته های مرحله مجسم و نظم دادن به تجربیات و مشاهدات آنها درس را به طور شفاهی بیان می کند . واژه های کلیدی درس را به طور دقیق عرضه کند و گاهی از دانش آموزان می خواهد که به طور دسته جمعی یا انفرادی تکرار کنند.
در این مرحله هم از وسایل کمک آموزشی مختلف از جمله تخته سیاه و دفتر برای نوشتن و رسم کردن برای تفهیم مطالب استفاده می شود در حقیقت کار مرحله الف (مجسم) و نتایج آن در این مرحله به صورت تصویری و نیمه مجسم در می آید اهمیت این مرحه کمتر از اهمیت مرحله مجسم نیست و می توان در آن از ارزش های گوناگون تدریس استفاده نمود یادآوری می شود استفاده از تخته سیاه و دفتر مشق این نیست که تصاویر و مفاهیمی که در کتاب دانش آموز عرضه شده اند بار دیگر روی تابلو و دفتر توسط معلم یا شاگرد بازنویسی شوند بیاییم به خاطر رضای خدا این عادت رو نویسی و بازنویسی که در مدارس معمول بوده را فراموش کنیم و به جای آن مغزها و قوه های ابتکار خود و دانش آموزانمان را به کار اندازیم. باشد که نسل آینده به جای تقلید کورکورانه به سازندگی بپردازد. ان شاالله



طبقه بندی: کلاس دوم، 
درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ