تبلیغات
فعالیتهای آموزشی آموزگاران دبستان غیردولتی پسرانه ماه بنی هاشم - ارزیابی فعالیت های گروهی علوم
فعالیتهای آموزشی آموزگاران دبستان غیردولتی پسرانه ماه بنی هاشم
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 14 اسفند 1391 توسط سید مجید مدنیان
این مقاله با توجه به محوری بودن درس علوم در پرورش نگرش ها و ویژگی های شخصیتی اجتماعی و با نگاهی نو و متفاوت با تدریس قدیمی با استفاده از نوشته های متعدد در این خصوص جمع آوری گردیده است در این پژوهش روشهای تدریس فعال و مبتنی بر کار گروهی به عنوان راهکارهای اجرایی یاددهی  - یادگیری فرآیند محور ارائه می شود. در این رویکرد دانش آموزان از طریق همکاری و مشارکت در قالب گروه به یادگیری می رسند و یادگیری معنی دار تر و عمیق تر اتفاق می افتد. ویژگی های این روش (کارگروهی در علوم) عبارتند از:
1- همبستگی مثبت
2- مسئولیت فردی
3- تعامل چهره به چهره
4- مهارتهای اجتماعی
5- پردازش گروهی که ترکیبی از اجزای هر یک از این موارد دست به دست هم داده و به عنوان بهترین روش شناخته شده است و به عنوان راهکاری برای اجرای روش های نوین آموزش فعال علوم تجربی توصیه می گردد.

از آن جا که آموزش و پرورش در شکل دهی سرمایه انسانی و اجتماعی نقش تعیین کننده ای داشته انتظار می رود نسل امروز را برای زندگی در جامعه فردا آماده سازد و با توجه به اهمیت علوم پایه آگاه بودن از وضعیت و ماهیت دانش علمی، چگونگی خلق آن و وابستگی به آن نه تنها برای دانشمندان بلکه برای همه ما بخش عمده ای از آموزش را تشکیل می دهد.
بنابراین با توجه به اینکه درس علوم به عنوان یک موضوع محوری در آموزش، ویژگی ها و نگرش ها و شخصیتی از قبیل کنجکاوی - ارزش گذاری به شواهد و دلایل - آمادگی برای پذیرش - عدم قطعیت - بازنگری نقادانه و پشتکار - خلاقیت و ابتکار - حساسیت به عوامل محیطی زنده و غیر زنده و همکاری با دیگران مطرح می گردد.
استفاده از روش یادگیری مشارکتی (گروهی) به عنوان زیر بنای اصلی و بنیادی که می تواند پایه های استوار برای زیر بنای اصلی و بنیادی که می تواند پایه ای استوار برای دیگر روشهای فعال در این درس باشد حائز اهمیت فراوان خواهد بود.
حال ویژگی های این روش را بیشتر می شناسیم.
1- همبستگی مثبت: فعالیت های گروهی زمانی شکل همیاری به خود می گیرد که اعضای گروه همه باور کنند که موفقیت هر یک در گروه موفقیت کل گروه است بنابراین از راههای گوناگون مانند تقسیم کار توزیع منابع آموزشی و تعیین نقش افراد در گروه به این هدف می رسند.
2- مسئولیت فردی یعنی هریک از اعضای گروه خود را موظف بداند در مورد تکالیف تعیین شده به خوبی مطالعه کند زیرا او مسئولیت آموزش سایر افراد گروه را نیز به عهده دارد.
3- تعامل چهره به چهره در یادگیری به روش همیاری گروهی ، پشتیبانی، تشویق و کمک همه افراد گروه به یکدیگر اهمیت زیادی دارد. از این رو اعضای گروه را باید به مشارکت در بحث ها و تبادل نظرها با یکدیگر تشویق کرد.
4-مهارتهای اجتماعی - بخش مهم همیاری در یادگیری ، آموزش مهارتهایی است که برای مشارکت موثر افراد در فعالیت های گروهی لازم است. معلم باید مهارتهای درون گروهی و مهارتهای اجتماعی از قبیل ارتباط با یکدیگر را مشخص کند. مثلاً پیگیری وظایف و یا به پای گروه حرکت کردن، فهمیدن پاسخ خای گروه و موافقت آگاهانه با آنها ، احترام گذاشتن به نظریه های اعضا، گوش دادن به فردی که در حال سخن گفتن در گروه است. آرام و ملایم حرف زدن در گروه.

معلمان باید این مهارتها و نظایر آن را به دانش آموزان در حین کار آموزش دهند.

5- پردازش گروهی: در پایان هر فعالیت گروهی به دانش آموزان فرصت داده شود نحوه همکاری گروه خود را بررسی و تحلیل کند و پس از ارزشیابی ، طرحهایی نیز برای بهبود کارگروهی ارائه دهند.

امید است این مقاله کوتاه که خود بر گرفته از مقالات و نوشته های اساتید روش های نوین می باشد بتواند راهکارهای مفیدی را در اجرای تدریس برنامه آموزشی جدید علوم در اختیار همکاران قرار دهد.





طبقه بندی: کلاس دوم، 
درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ