تبلیغات
فعالیتهای آموزشی آموزگاران دبستان غیردولتی پسرانه ماه بنی هاشم - جمع بندی ریاضی
فعالیتهای آموزشی آموزگاران دبستان غیردولتی پسرانه ماه بنی هاشم
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 2 اردیبهشت 1392 توسط سید مجید مدنیان
در جمع بندی ریاضی دوم ابتدایی به بررسی بخش های مختلف کتاب و سوال برانگیز ترین آن می پردازیم.
1- تصویر موضوعی: نگاه کتاب اول کل به جزء است و معلم ابتدا تم را تدریس و سپس به درس ها می پردازد و هربار به تم نیز بر می گردد در تم کلاس ول کلیه اهداف و مفاهیم گنجانده شده است. اما کلاس دوم تصویر موضوعی جهت معرفی فصل و ایجاد انگیزه و در گیر کردن دانش آموزان و دیدن مفاهیم در محیط پیرامون می باشد. نکته اینکه در کلاس دوم خیلی برگشت پذیری به تصویر عنوانی نداریم.
2- مدل سازی : در کلاس دوم به مدل سازی و الگویابی توجه ویژه ای شده است مدل سازی باعث تقویت مهارت های دست ورزی - تجسم بصری پرورش حس زیبا شناختی - پوشاندن سطح - آمادگی برای مساحت - آشنایی با کاشی کاری و معماری اسلامی ایرانی - ترکیب اشکال هندسی است و نکته قابل توجه در الگویابی شطرنجی این است که می بایست نقطه ابتدایی و انتهایی هر الگو را گیدا کنیم و طبق همان ادامه دهیم.
3- تقارن: در بخش تقارن 4 قسمتی ابتدا نیمه بالا تکمیل می شود سپس قسمت پایین از روی قسمت بالایی کامل می شود. تقارن مورب هم نوعی از تقارن دو نیمه ای است ولی با تقارن افقی و عمودی فرق دارد در سالهای بعد دانش آموزان با آن آشنا می شوند و نیازی به معرفی آن نیست.
4- عدد نویسی: هنگام آموزش و معرفی عدد دو رقمی فقط از کارتهای 1 تا 9 استفاده می شود زیرا وجود کارت صفر ایجاد ابهام می کند. می دانیم که رقمهای 0 تا 9 رقم محسوب می شوند و با این رقم ها می توانیم اعداد زیادی بسازیم یعنی با رقم های محدود می توانیم اعداد نا متناهی بسازیم.
5- فرهنگ نوشتن: یکی از بخش های جدید کلاس دوم ابتدایی فرهنگ نوشتن می باشد. هدف از فرهنگ نوشتن این است که نقشه مفهومی در ذهن دانش آموز سازمان دهی گردد و دیگر ایجاد کل نگری در دانش آموز بتواند چیزهایی که یادگرفته را فهرست کند. تا ابزارهایی را که به کار برده نام ببرد از همه مهمتر رشد استدلال از جمله مهارت هایی است که با نوشتن دانش آموز به آن می رسد. برای تعمیق یادگیری می توان از انواع مسئله در فعالیت های تکمیلی استفاده کرد برای هر فصل یک فرهنگ نوشتن وجود دارد که معلم آن را کنترل می کند و با بازخورد مناسب دانش آموز را ترغیب به صحیح نوشتن می نماید.
6- روش جدید آموزش جمع و تفریق در کلاس دوم: در این روش جمع و تفریق ابتدا از سمت چپ انجام می شود و تا قبل از فصل 6 نباید جمع و تفریق تکنیکی از سمت راست را آموزش داد تا دانش آموزان به خوبی با روس گسترده نویسی آشنا شوند. برای بیشتر آشنا شدن با این روش ، روش قدیم و جدید را با هم مقایسه می کنیم.
در روش فرایندی یا گسترده نویسی 1- در گام اول به صورت تقریبی به جواب نهایی می رسد 2- استدلال عددی می رسد 3- کاربرد آن در عمومیت مردم بیشتر است مثل حساب کردن با چرتکه
در روش انتقال یا تکنیکی در گام آخر به صورت دقیق به جواب می رسد محاسبه با این روش فضای کم تری می گیرد.
دانش آموز پس از آنکه جمع و تفریق را از راه فرایندی آموخت برای محاسبات بیشتر روش تکنیکی را می آموزد.
7-پول: یکی از مباحث مهمی که دانش آموزان باید با آن آشنا شوند و در زندگی استفاده کنند مباحث مالی است. در کتاب ریاضی دوم ریال به عنوان واحد پول همراه با معرفی اعداد سه رقمی به کار رفته است دانش آموز بین اعداد سه رقمی و مفهوم پول ارتباط برقرار می کند . سکه به عنوان ابزار دست ورزی مناسب ترین وسیله برای معرفی مالی این مفهوم است.
8- راهبرد مسئله: بخش جدید دیگر راهبرد مسئله است که در جاهای مختلف با روش های مختلف حل مسئله آشنا می شود.
9-معما: معماها در منزل انجام شود و در کلاس بازبینی و مرور می گردد.
10- تقریب: تقریب که همان گرد کردن و قطع کردن می باشد در کتابهای جدید مطرح شده است.
در پایان
بودجه بندی پیشنهادی کتاب این است که هر فصل در سه هفته آموزشی تدریس می شود البته به غیر از فصل اول که بهتر است یک ماه آموزشی به آن پرداخته شود برای این منظور دو موضوع درسی در یک هفته آموزشی یک موضوع و حل مسئله در هفته دوم آموزشی و یک موضوع و مرور فصل در هفته سوم تدریس می شود.



طبقه بندی: کلاس دوم، 
درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ