تبلیغات
فعالیتهای آموزشی آموزگاران دبستان غیردولتی پسرانه ماه بنی هاشم - انشا نویسی و بیان مطالب
فعالیتهای آموزشی آموزگاران دبستان غیردولتی پسرانه ماه بنی هاشم
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 16 اردیبهشت 1392 توسط سید مجید مدنیان

*مطالبی در خصوص انشا نویسی در مقطع ابتدایی*
ـ مقدّمه:
استحضار دارید که هر چه نوشتار به گفتار نزدیک تر و ساده تر باشد فهم آن برای خواننده آسانتر است . ساده نویسی خود هنری است ارزنده و درخور ستایش که از هر نویسنده ای بر نمی آید . این پندار که ساده نویسی ، نویسنده را از سبک نویسندگی اش دور می کند درست؟ نیست!مثال(داستان راستان شهیداستاد مطهری)
ـ برای اینکه به اهمیّت و راز و رمز «نوشتن» پی ببریم{چه در دیکته و چه در املا و انشا}
ناگزیر باید بدانیم آن روی سکّه که خواندن می باشد .{پیش نیاز نوشتن خواندن است}
چگونه صورت می گیرد و اگر با دید وسیع و علمی بنگریم بایستی به خواندن توجّه و اهمیّت  مضاعف معطوف نماییم{یعنی : خوب بخوانیم تا خوب بنویسیم}
سوال: کدام نوشته به نظر شما ارزش خواندن را دارد؟
جواب: نوشته ای ارزش خواندن را دارد که سرانجام کارِ خواننده اش را به «اندیشه،تفکر واداشته و در خور تجزیه و تحلیل ، کاربُردی ، تاثیر گذاری همراه داشته و بالاخره  به شکوفایی استعداد و  نهایتاً به هدف و مقصودمان همان انشا نویسی است » برساند
.

·تعریف انشا و هدف از تدریس آن:
ـ انشا در لغت به معنی ایجاد ، پرورش ، ابداع و خلق کردن است.
آنچه را که امروزه فنّ انشا گفته می شود از نخستین معنای آن«ایجاد» گرفته شده است.
ـ یعنی انشا به معنی ایجاد کلام ، سخن و نگارش آن است و معادل فارسیِ انشا«دبیری» است که به معنی منشی گری و کتابت  می باشد و دبیری فنّی است که انسان به وسیله آن می تواند محتویات خود را روی کاغذ بیاورد.
ـ تعریف علمی انشا:
انشا یعنی درست اندیشیدن درباره ی موضوعی و آن را روی کاغذ پیاده کردن است .
ـ تعریف انشا در اصطلاحِ ادبیّات به چه معنی است؟
در اصطلاح  ادبیّات ، انشا عبارت است از : نگارش جملات و عباراتی که افکار نویسنده را به صورت روشن و زیبا بیان کند ، که خواننده آنها را به سهولت بفهمد و برایش خوش آیند و مطلوب باشد.
·
انشا از نظر لغوی :
انشا در لغت به معنی آفریدن ، آغاز کردن و از خود چیزی نوشتن است و در اصطلاح ادب پارسی انشا نویسی عبارت است از :
بیان خاطره ها ـ پندارها ـ خیال ها ـ  احساس ها ـ عقیده ها ـ مشاهده ها و اندوخته های فکری و ذهن از راهِ نوشتن .
ـ برای نویسنده ویژگی هایی بر شمرده اند که برخی  از آنها فطری و ذاتی و برخی دیگر اکتسابی است .
ـ انشا نویسی تقریباً «همان مقاله نویسی» است.
ـ ساده نویسی یکی از شرایط خوب نویسندگی است.
·
نحوه ی آموزش انشا:
·
مقدمتاً باید عرض کنم برای آموزش، عشق و علاقه و تعامل می خواهد مصداق شعر معروفِ:
(
در رَهِ منزل لیلی که خطرهاست به جان                              شرط اوّل قدم آن است که مجنون باشی)
ـ معلّم باید عشق، سوز، علاقه، خلاّق ، صبور ، کنجکاو، تیز بین ، بافهم، مطالعه صاحب نظر، تحلیل گر و منطقی و ... باشد تا در کارش موفّق و کارآمد و تولید محصول عالی نماید.
ـ در آموزش املا مواردی از قبیل رعایت نوشتن تلفّظ کردن نشانه ها و حروف الفبای فارسی وصحیح گفتن و صحیح شنیدن و صحیح دیدن و نوشتن مطرح بوده و لزوماً بایستی رعایت شود.از موارد فوق الذکر و به پاره ای تذکّرات در آموزش انشا تاکید شده که به آنها اشاره خواهد شد و کاربُرد آنها در انشا نویسی از ویژگی و اهمّیت بسزایی برخوردار است.
ـ کاربُرد و رعایت علایم آیین نگارش (. : ؛ ، ؟ ! ()«»[] و..)در انشا بایستی صد درصد رعایت شود . مثال: برای«،» بخشش لازم نیست، اعدامش کنید .   بخشش ،لازم نیست اعدامش کنید.
ـ رعایت پاراگراف ـ پاک نویس ـ کلمات ساده ـ مرکب ـ فعل و فاعل و کامل، نکات دستوری (دستور زبان فارسی)که در آموزش فارسی مدّ نظر بوده در انشاهم کاربُرد دارد.
·
مراحل آموزش انشا درحالت کلی :
در کلاس اوّل ابتدایی تصویر خوانی نوعی انشای شفاهی هست که دانش آموز برداشت خود را از تصویر با بیان یکی ، دو جمله ابراز می کند .
ـ در کلاس دوّم با جمله سازی ها شروع و نهایتاً آمادگی برای انشا نویسی آغاز می شود.
ـ از کلاس سوّم ابتدایی انشا نویسی رسماً آغاز می شود.
ـ کلاس های چهارم و پنجم نیز در استمرار کلاس سوّم انشا نویسی جایگاه خود را پیدا می کند.
ـ مراحل آموزش انشا:
1
ـ تصویر خوانی
2
ـ بصورت شفاهی               مثال : برای «بابا» جمله ای بگو و بنویس
                                                 
شما برای «بابا» جمله ای دیگر بگو .......
3
ـ بصورت تمرین و تکرار(جهت تثبیت یادگیری پایدار ):
مثال: من/ من مادرم/من مادَرَم را/ من مادرم را دوست = من مادرم را دوست دارم.
4
ـ با استفاده از کلمات جمله سازی :
بابا: بابا آب داد.
نان: مادر نان در دست دارد .
5
ـ تبدیل جمله سازی به انشا(با استفاده از کلمات هم خانواده):
مقدمه :در ریاضی اوّل شکلی که مثل بقیه نیست، خطّ بزن.
حالا با بیان  کلمات  مترادف از لحاظ کاربُردی و مفهوم :
مثال : ماشین ـ خیابان ـ چراغ راهنمایی ـ پلیس ـ تاکسی ـ مردم ـ دوچرخه ـ خط کش
ماشین
خیابان       
چراغ راهنمایی
با «و»جملات را به همدیگر وصل و در آخرین جمله نقطه بگذارید.و برای انشای خودتان نامگذاری نمایید
این روش در کلاس اوّل هم قابل اجراست ، در کلاس دّوم و سوّم جای شکی نیست.
ـ هدفهای تدریس انشا:
1)
دانش آموزان بتوانند آنچه را که می اندیشند و می خوانند به دیگری بگویند و بنویسند یعنی انشا کنند.
2)
دانش آموزانی که تخیّلی قوی و استعدادی بیشتر در نویسندگی دارند ، بشناسیم و در مسیری صحیح و موّفق  هدایت کنیم.
3)
پرورش قوه ی استدلال ، تفّکر و دقّت دانش آموزان و وادار کردن آنها به درست دیدن و شنیدن و بیان کردن و نوشتن است . {از جمله سازی شفاهی شروع و تا نوشتن مقاله و کسب مهارت در نگارش پیش می روند.} مثال : دانش آموز از روی صفحه ی سفید در کلاس انشا خوانده بود و ...
·
مهارت های مورد نیاز برای نگارش انشا:
1)
فکر کردن پیش از نوشتن (مثال : «در گفتن،ضرب المثلی هست می گویند :«حرف را تو دهانت بپز بیرون بده»
و یا مصداق :« فکر نیکو طرح ها انداخته                      طرح ها را بار ها پرداخته »          تهیّه طرحِ رووس عناوین  و مطالب مورد نظر و مرتبط با موضوع انشا)
2)
توجّه به هدف ، {نویسنده ای که هدف و موضوع را فراموش کند ، قادر به ابلاغ پیام خویش نخواهد بود.}
3)
در نظر گرفتن خواننده (مخاطبانِ ما چه کسانی هستند؟)،{نوشته ای کامل و رسا، حدود اطّلاعات و تجربیات خواننده را در نظر گرفته باشد و نوشته باید مطابق درک و فهم خواننده باشد نهایتاً آن نوشته در خواننده ایجاد انگیزه و علاقه نماید}.
4)
جمله، {هر چه قدر جمله کوتاه تر باشد (به شرط رسا بودن ، مختصر و مفید)پیام زودتر منتقل می شود. به جای حرف ربط از «،» استفاده نماید.}
5)
ساده نویسی: {هر عقل سلیمی ساده نویسی را  می پسندد و پیچیده نویسی را ناپسند می دانند.}
6)
پرهیز از به کار بردن لغات و ترکیبات دور از ذهن ،{لغات و اصطلاحات مشکل را باید آن چنان آورد که برای همه قابل فهم باشد.}مثل روزنامه ها و مجلّات .
مثال : استنکاف : خودداری
مع ذلک : خلاصه
7) رعایت قواعد دستور و زبان فارسی و به کار گرفتن شیوه خطّ فارسی.{املای لغات ـ نشانه گذاری ـ فعل و فاعل و...... سر جای خود باشد.}
8)
به کار بردن افعال در جای معلوم{تا آنجا که ممکن است باید از افعال متعددی استفاده کرد.}دانش آموزان کلاس اوّل و دوّم معمولاً این چنین می نویسند:{من کتاب را دوست دارم ـ من مادر را دوست دارم ـ من سگ را دوست دارم ـ و...}
9)
به کاربردن لغات ملموس: {اصطلاحات یا عباراتی که معانی قطعی و مشخص دارند . مثال جاده ی شنی ـ هوای پاک}
10)
نشانه گذاری و اهمّیت کاربردی نشانه ها در نگارش .
  11)
تجدید نظر و اصلاح ، {پس از نوشتن هر مطلبی لازم است در آن تجدید نظر انجام شود.}
روش تدریس انشا در پایه های مختلف مقطع ابتدایی:
*
پایه ی نوشتنِ صحیح و مستقل از همان کلاسهای اولیه گذاشته می شود .
ـ دانش آموزان از سال اوّل ابتدایی می آموزند که چگونه منظور خود را درست بیان کنند.{آموزش صحیح نشانه ها (حروف الفبای فارسی)}
ـ در کلاس دوّم علاوه بر جمله سازی و تکمیل جمله های ناقص با کلمه های آشنا جواب سئوالات را به صورت کتبی می نویسند.
ـ و از کلاس سوّم نوشتن انشا عملاً آغاز می گردد.
ـ و در کلاس چهارم و پنجم نیز انشا نویسی و مقاله نویسی انجام می یابد.
روش آموزش انشا نویسی:
آموزش انشا عملاً از کلاس سوّم ابتدایی آغاز می گردد و دانش آموزان ابتدا برای هر انشا طرح ریزی می نمایند و این طراحی در مرحله ی اوّل بطور شفاهی انجام می گیرد و بعد به صورت کتبی در می آید.
ـ هدایت و راهنمایی آموزگاران محترم موجب می شود که شاگردان نظم فکری داشته و در مشاهدات خود دقیق باشند ، درست ببینند و بیندیشند ، خوب بیان کنند و با قاعده بنویسند . اوّل فکر کنند سپس با بکارگیری اصول آیین نگارش شروع به نوشتن  نمایند.
ـ یکی از شرایط نوشتن ِ انشا ، تسلّط و مهارت یافتن در خواندن است .همان طوری که در صحبت کردن نباید از موضوع خارج شد باید در انشا نوشتن نیز نباید از موضوع خارج شد . برای تنوع در کار ممکن است،در درس انشا از بازی ، داستان گویی نیز استفاده نمود.{گردش علمی ، سیرو سیاحت، اردو،تهیه گزارش بازدید و مهمانی و ...}
·
معیار انتخاب موضوع انشا:
ـ وظیفه معلّم در درجه اوّل انتخاب موضوعی مناسب {نسبت به پایه کلاس}برای انشا است . بطور کلی موضوعات انشا به ترتیب از آسان به مشکل درجه بندی می شود . ساده ترین موضوع ، انشایی است که زیاد به تفکر و تعقل نباشد .
ـ سپس از موضوعات اخلاقی ، دینی ، تربیتی، آموزشی،امیدواری،ادبی، اجتماعی رعایت حقوق دیگران، عبور و مرور از خیابان ، ترافیک ، شهر نشینی، آپارتمان نشینی، دوستی ، همسایگی، نقش معلّم، وظایف دانش آموز، فواید گیاهان، دوستِ خوب  ، کتاب و کتابخوانی، ادامه تحصیل، با سواد بودن، بی سواد ماندن،موضوعاتی که دانش آموزان با آنها درگیر هستند، مشکلات مدرسه و راهکارهای آنها، و موارداین چنینی، برایشان ملموس است و یا توصیفی از مشاهدات و امکاناتی که دیده اند و خیلی از مواردی که شماها بهتر از این ها می دانید و عمل می کنید و عمل خواهید فرمود.
ـ میزان ساعات انشا در کلاس های پنج پایه ابتدایی در برنامه هفتگی :
اوّل(جمله سازی از کتاب بنویسیم)
سوّم (سه ساعت)
دوّم، چهارم،پنجم (دو ساعت)
·
به مواردی که در جمله سازی نباید نمره داده شود.
ـ نکات دستوری ، رعایت علایم آیین نگارش و کاربرد کلمات و موارد لازم بایستی قبلاً توسط معلّم محترم به دانش آموزان خود آموزش داده شده باشد و یاد آوری مجدد نیز از تاثیرات مثبت برخوردار خواهد بود.
به مواردی که نمره داده نمی شود:
1.
اضافه کردن حروف به کلمات در جمله سازی مثال : خانه= من خانه ی سه طبقه خریدم.
                                                                                               
من خانه خریدم.(صحیح)
2. 
در مواردی که دانش آموز غیر معنی کلمه داده شده را بکار بگیرد.
                                                                             
مثال: شادی (خوشحالی)
                                                                             
اسم خواهر من شادی است.
3.
در مواردی که دانش آموز، مغایر بودن با ارزش های ِ ، اخلاقی ، اجتماعی ، عُرفی ، شرعی ، بنویسد.
                                                                         
مثال : من دزدی را دوست دارم.
                                                                           
او در شغل قاچاق موفّق است.
4.
قالبی بنویسد . یعنی در تمام جملات کلیشه ای بنویسد.

                                                                       
مثال : من درخت را دوست دارم.
                                                                         
من ماشین را دوست دارم.
5.
با توجّه به بارِ (ارزش) کلمات:
                                                               
مثال:من به برادرم اعتبار نکرده ام. (بار منفی)
                                                                       
من مادرم را دوست ندارم.
6.
به جای کلمات داده شده معنی کلمات را بکار ببرد :
                                                             
مثال: برای کلمه «آغوش» جمله بساز:
                                                                         
من برادر را بَغل کردم .
7.
عدم تطابق فعل و فاعل :
                                                           
مثال: سارا و دارا به بازار رفت(رفتند).
8.
اگر جمله واقعیت نداشته باشد.
                                                             
مثال : من ماشین هستم .
9.
عامیانه بنویسد:{تاکید بر کتابت و رسم الخط و با زبان رسمی کشور با توجه به متمرکز بودن آموزشی بسیار مهم است}.
                                                     
مثال : دیروز بابامو دیدم.
10.
تغییر جای فاعل و فعل :
                                                       
مثال:پریروز رفتم به مسافرت
11.
حرف اضافه را درست بکار بَرَد.
                                                     
مثال:امین و آزاده با خانه آمدند.
12.
غلط املایی{در هر درس مهم است}نداشته باشد، نمره نمی برد.
                                                             
مثال: مسافرت با هواپیما راهت است.
13
تاکید مهم» علائم نقطه گذاری در آیین نگارش باید رعایت شود ، جا به جا بودن غلط محسوب می گردد.
                                                       
مثال: آزاده ! از مدرسه آمد:
·
ا قسام انشا:
1.
انشا توصیفی یا وصفی
2.
انشای نقلی
3.
گزارش نویسی
4.
برگردان شعر به زبان  ساده و نثر امروز
5.
انشا تخیّلی
6.
خلاصه نویسی
7.
نامه نگاری
8.
انشای تحقیقی یا استدلالی
1)
انشا توصیفی یا وصفی:
وصف یا توصیف به معنی تعریف کردن است ، مثل تعریف کسی یا چیزی یا صحنه ای از صحنه های طبیعت و غیره.
-
بطور کلی در انشای وصفی یا توصیفی جزئیات یک منظره یا یک واقعه را وصف می کنیم.
-
بدیهی است که این کار تنها از راه حواس و ادراک امکان پذیر خواهد بود . لذا در چنین انشایی باید با دقّت نگریست،گوش داد، لمس کرد، بوئید، و اندازه گرفت.
-
نویسنده در انشای وصفی یا توصیفی معمولاً از تخیل یا خیال پردازی های خود استفاده می کند و نوشته ی خود را تزئین کرده و دلپذیر می کند .
2)
انشای نقلی :
در انشای نقلی ، نقلی از کلمه ی نقل است و آن بیان کردن سخن یا قول فردی است برای شنوندگان و یا شرح دادن و حکایت نمودن بخش از تاریخچه ی زندگی و سرگذشت کسی یا کسانی برای خوانندگان و مخاطبان  که این گونه انشاها را انشای نقلی می گویند.
                   
مثال: زندگی نامه حضرت فاطمه زهرا(س)
                             
حکایت شیرین و فرهاد
در انشای نقلی باید قبلاً با مطالعه کتابها و نشریات مناسب و مراجعه به منابع و مآخذ مربوطه و سایت های مرتبط اطلاعات کافی در خصوص موضوع مربوطه را بدست آوریم و پس از گذراندن مراحل طرح بندی ، ترتیب بخشیدن و ویراستاری آن را پاکنویس کرده و انشا نقلی خود را ارائه دهیم . انشای وصفی ساده ترین نوع انشا است .
3)
گزارش نویسی:
گزارش خوب، گزارشی است که با دقّت ، مختصر، مفید، واضح و صریح و آشکار نوشته شود . و دارای مراحلی هست.
1.
گردآوری اطّلاعات
2.
تهیّه طرح برای نوشتن
3.
تهیّه پیش نویس و اصلاح پیش نویس
4.
از نظر املایی و انشایی و نگارش
5.
و ارائه گزارش(در کلاس ، سالن)
4)
برگردان شعر به زبان ساده و نثر امروز:
این نوع انشا از کلاس دوّم آغاز می شود . مثال شعر : روباه و زاغ را به نثر امروز بنویس.
5)
انشای تخیّلی:
انشای تخیّلی همان  انشای نقلی است که ساخته ی ذهن فرد است . انشای تخیّلی محصول ذهن و ساخته و پرداخته ی افکار دانش آموز است .
مثال : سرگذشت تخته سیاه کلاس را بنویسید.
6)
خلاصه نویسی:
خلاصه کردن یک کتاب و یا یک مقاله نوعی از انشا نویسی است . خلاصه نویسی موجب پرورش قدرت نویسندگی و گسترش اندیشه در مورد موضوع های گوناگون می گردد . در خلاصه نویسی باید موارد زیر را رعایت نمود:
1.
باید مطالب مهم و اصلی نوشته یا کتاب حفظ شود . (لُپّ مطلب)،(عصاره)
2.
باید اصالت کتاب یا مقاله و همچنین سبک نویسنده حفظ شود.
3.
باید نکته ی اصلی که مربوط به هدف نهایی نویسنده است مورد غفلت قرار نگیرد.(پیام نویسنده)
4.
در خلاصه نویسی نباید عقیده و نظر شخصی خود  را افزود.
-
پرسیدنِ خلاصه ی درس از دانش آموزان در نوشتنِ انشا موجب می شود تا در سخن گفتن مهارت پیدا کنند.
7)
نامه نگاری:
نامه بیان کتبی موضوعی است برای مخاطبی که حضور ندارد و بنا به ضرورتی برای کسی یا موسسه ای می فرستند.
-
مهم این است که : نویسنده ی نامه باید ، در نظر بگیرد که اگر مخاطب مورد نظر حضور داشت ، چگونه با او سخن می گفت؟
با چه عنوانی ادای احترام و ابراز محبّت و صمیمیت  می کرد ؟ تمام نکات و واژه ها قابل فهم بودن و تناسب سن و اطلاعات علمی و ... را مراعات می کند .
امروزه با توجه به مقتضیات زمان ، ارزش نامه نگاری و لزوم فراگیری این هُز ارزنده بر کسی پوشیده نیست . سروکار همه ی افراد جامعه خواهی نخواهی با ادارات دولتی و شرکت های  خصوصی و ... و همچنین مطلع بودن از حال و احوال دوستان و آشنایان دور و نزدیک و برای رسیدن به چنین منظوری هیچ وسیله ای بهتر و مناسب تر از نامه نگاری نیست.
-
در نامه نگاری بایستی ؛ نام خدا ، نام گیرنده، نام فرستنده ، عنوان نامه ، آدرس دقیق ، تاریخ ، امضا، خوش خطّی ، رعایت موارد اخلاقی، جملات کوتاه و رسا ، عدم تکرار جملات ، نامه به صورت رمانتیک نباشد.
بر علیه کسی یا مرجعی بدگویی و غیبت نباشد ، اَسرارِ کسی را نباید در نامه مطرح کرد .
-
نامه های دوستانه بهتر است دستی نوشته شود . برعکس نامه های اداری باید کوتاه و تایپ شده باشد نهایتاً الصاق تمبر= ایمیل، اس ام اس و.......
8  )
انشای تحقیقی:
انشای تحقیقی یا استدلالی ، موضوع این انشاها بحث و تحقیق درباره ی مسائل تعقلی است .  از قبیل مسائل تاریخی، اجتماعی ، اخلاقی ، علمی و ادبی و .... است.
مثال : چگونگی بوجود آمدن«اعتیاد»
ـ چرا از قانون باید پیروی کرد؟
ـ رعایت مقرات راهنمایی و رانندگی
·
چه نکاتی را اید در خلاصه نویسی انشا رعایت نمود؟
1.
اصول و طرح کلی مطالب و موضوعات حفظ شود.
2.
اصالت موضوع و اندیشه ی اصلی نویسنده  باید حفظ شود .
{
مثال : نویسنده متنی را در رابطه با مسائل تربیتی نوشته در خلاصه نویسی هم باید مسائل تربیتی مطرح شود}
3.
نکات اصلی که اهداف نویسنده را در بر می گیرد نباید مورد غفلت قرار گیرد.
{
شعر ، مثل، خاطره و تجربه ای که نویسنده در رابطه با موضوع مسائل تربیتی مطرح کرده است باید در خلاصه نویسی حفظ شود}
-
توصیه :
همان طوری که برای سخن گفتن لازم است که مطلبی برای گفتن داشته باشیم ، نوشتن نیز چنین است تا شاگرد حرف و سخن برای  نوشتن نداشته باشد ، چگونه می تواند انشا بنویسد؟
آموزگارِ آگاه برای این که شاگرد را آماده ی انشا نویسی کند این است که دانش آموزان را برای نوشتن انشا با سبک و الگو و با روشهای مختلف آشنا نماید و راهکارهای لازم را ارائه نماید . بهترین نمنه  همان متون دروس کتابهای بخوانیم و بنویسیم(فارسی) هست که شاگردان می توانند مانند مطلب کتاب ساده و روان و بی تکلّف بنویسند.
-
انتخاب موضوع انشا خود مسئله است که اگر مطابق سن و فهم و تجربیات و علاقه کودکان نباشد و همچنین تفاوت های فردی مد نظر نبوده باشد ، خود عاملی در افزایش مشکلات دانش آموزان در نوشتن انشا خواهد بود و یا آنها را از نوشتن و اظهار نظر درباره ی موضوع انشا عاجز و ناتوان و محروم خواهد کرد.
برای تصحیح انشا چه معیارهای ضروری است؟
در تصحیح انشا باید به نکات ذیل توجه نمود:
1.
آیا دانش آموز اندیشه و مطلب خاصی برای نوشتن داشته است سطح معلومات او در باره ی موضوع تا چه حدّ بوده است؟
2.
آیا برای بیان مطلبِ خود نقشه و طرحی داشته و توانسته است به طور کامل آن را بیان کند ؟ نحوه بیان تفکّر و شیوه  ی استدلال او چگونه است ؟
3.
آیا بیان مطلب با جملات شیرین و روشن و درست انجام گرفته و انشا از غلط های املایی ، دستوری و علایم آیین نگارش خالی است؟ مفهوم و رسا و دور از ابهام هست.
4.
هر مطلبی با توجه به اهمّیت آن  در جای خود قرار گرفته و از تکرار مطلب خودداری شده و انشا به قسمت هایی تقسیم شده و هر قسمت در پاراگرافی قرار گرفته است ؟
-
آیا مقدمه و متن و نتیجه مناسب و دارای ارتباط و نظم منطقی داشته است؟
-
آیا از اصل موضوع خارج نشده است؟
5.
آیا علایم نقطه گذاری رعایت شده است زیبا و پاکیزه و با خطّ خوانا و خوش نوشته شده است؟ فاصله حاشیه دو طرف صفحه رعایت شده است .
6. 
آیا زیبایی و لطافت در انشا وجود دارد . نویسنده با آوردنِ مثال زیبا ، تشبیهات، افکارظریف، ضرب المثل ، شعر ، پند و...... موضوع را پروانده است که موجب جذابیت و امتناع خواننده و یا شنونده شده است .
جدول بارم نمره گذاری درس انشا:
1.
برای داشتن مطلب 5 نمره
2.
برای بیان مطلب 5 نمره
3.
برای خالی بودن انشا از غلط های املایی و دستوری و رعایت آیین نگارش  4 نمره
4.
تقسیم بندی انشا و رعایت نظم منطقی در بیان مطلب و عدم تکراری 5/1 نمره
5.
رعایت علائم نقطه گذرای ، و زیبایی و خوانا و پاکیزه بودن 5/1 نمره
6.
زیبایی و لطافت انشا    3 نمره
                                     
جمع = 20 نمره


با تشکر از آقای فام



طبقه بندی: کلاس پنجم، 
درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ