تبلیغات
فعالیتهای آموزشی آموزگاران دبستان غیردولتی پسرانه ماه بنی هاشم - افت تحصیلی
فعالیتهای آموزشی آموزگاران دبستان غیردولتی پسرانه ماه بنی هاشم
نوشته شده در تاریخ شنبه 6 آبان 1391 توسط سید مجید مدنیان
کودکان و نوجوانان در دوران تحصیل ، نگرش مثبت یا منفی نسبت به خود و محیط پیرامون به دست می آورند، این مسئله به تعداد زیاد به تجارب موفق یا ناموفق دانش آموزان در دوران تحصیلی بستگی دارد. آنها در مدرسه در سیر رشد و بالندگی قرار می گیرند. در حقیقت در طول بهترین سالهای عمر خود با عوامل مختلف موثر بر تحول شناختی ، عاطفی و اجتماعی به کنش متقابل می پردازند.
آنها با پیشرفت در تحصیلات و افزایش میزان یادگیری علاوه بر رشد علمی به سلامت روانی نیز دست پیدا می کنند بر عکس در صورت عدم موفقیت تحصیلی و فشارهای روانی ناشی از آن ، بهداشت روانی شان بر هم خورد و بدین گونه خسارتهایی متوجه آنها و جامعه می شود، به همید دلیل باید به مقوله افت تحصیلی توجه بیشتری نمود تا بتوان با شناخت آن ، توانایی ها و شایستگی های کودکان و نوجوانان را باور کرد.
افت تحصیلی به معنای دقیق آن ، زمانی است که فاصله قابل توجهی بین توان و استعداد بالقوه و توان بالفعل فرد در فعالیتهای درسی و پیشرفت تحصیلی مشهود باشد. گرچه این تعریف می تواند همه کسانی را که به دنبال شکستهای پی در پی تحصیل ،از تحصیل عقب مانده و بطور عمده به اصطلاح تجدید یا مردود شده اند را در برگیرد اما مفهوم افت تحصیلی صرفاً در این مفهوم خلاصه نمی شود و می تواند شامل هر دانش آموزی شود که پیشرفت او کمتر از توان بالقوه و حدانتظار اوست لذا براساس این تعریف دانش آموزان تیزهوش نیز ممکن است دچار افت تحصیلی و کم آموزی بشوند بنابراین افت تحصیلی مسئله ای است عام و نسبی.
عوامل موثر در افت تحصیلی: در کل نمی توان علل ثابتی را عامل موفقیت یا شکست تلقی کرد. اغلب محققان و صاحب نظران عوامل شکست را در دو طبقه درون سازمانی و برون سازمانی قرار می دهند. از عوامل بیرونی به تعدد زبان، نا برابری امکانات آموزشی در شهر و روستا، محرومیت برخی از گروهها مثل غیر بومیان ، مهاجرین و محدودیتهای مالی کشورها و عوامل شخصی مانند هوش و استعداد، امور عاطفی و نتایج تحصیلی اشاره نموده و از عوامل درونی، نظام آموزش و پرورش ، کیفیت معلمان ، برنامه های آموزشی ، تقویم و ساعت آموزشی را می توان نام برد.
راهکارهای پیش گیری از افت تحصیلی
اعتماد به (دانایی) و ضرورت دانش اندوزی
توانا بود هر که دانا بود                      ز دانش دل پیر برنا بود

داشتن هدف برنامه ریزی کردن در راستای رسیدن به هدف و تلاش برای رسیدن به اهداف:
داشتن هدف به دانش آموز انگیزه می دهد و به حرکت ها و تلاش های او جهت می دهد.

داشتن طرح و نقشه در امر مطالعه و تحصیل برنامه ریزی:
یعنی داشتن برنامه روزانه ، ماهیانه و سالیانه برای مطالعه و یادگیری که این برنامه به وسیله پدران و مادران تنظیم شود.
آشنا نمودن دانش آموزان با اصول و روشهای صحیح مطالعه و ساعات و شرایط فیزیکی مناسب برای مطالعه
ثبت نام در مدارس خوب و موفق با امکانات مناسب فیزیکی تجهیزاتی و آزمایشگاهی و داشتن امکانات مدرن نظیر وسایل سمعی و بصری کتابخانه ، سالن مطالعه و ...
برخورداری از آموزگاران صادق، عالم ، مومن و با تجربه

داشتن فضا خانوادگی مناسب به لحاظ فیزیکی عاطفی و اجتماعی و والدین باسواد و متعادل
داشتن اعتماد به نفس و اراده ی قوی و پشتکار زیاد
انجام نرمش و تقویت جسم و روح و انجام حرکات شاد و مفرح برای جلوگیری از بیمار شدن و بی حوصله شدن
آشنا نبودن دانش آموزان به جنبه های کاربردی دروس باعث می شود که انگیزه یادگیری نداشته باشد.




طبقه بندی: کلاس دوم، 
درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ